ERVARING  PETER WIJNEN PUBLIC RELATIONS.


Sinds 1983 specialist met betrekking tot de volgende disciplines:
PR advies, Berichtgeving off en online, Crisis PR ( Reputatiemanagement) , Lobby en het creëren van  “Rumour about the brand."

Korte opsomming.

Periode Vroom en Dreesmann. ( 1970-1980)
Organisatie en/of coördinatie op regionaal en op landelijk niveau:
Modeshows, Skipromotie, Draaiboeken Schoolcampus, Character  merchandising, ”Reiswijs” met optredens op ‘het dek van Chandris’  en introductie Martinair Partyservice bij de opening. Uitwisseling VVV- organisaties in verschillende city vestigingen.

Uitgangspunt “shopping for fun.”

Separaat spil in stedelijke stadspromoties: ( voorlopers citymarketing!)

  • Den Haag “Er zit muziek in den Haag”.
  • .Haarlem “Hartje Haarlem Harstikke Gezellig”.
  • .Leiden “Leiden Leeft”.

Uitgangspunt Shopping for fun; themaweken zoals in den Haag de carnavalsweek, Haarlem anno 1900, Haarlem 100 jaar voetbalstad, Haarlem Jazzstad , Haarlem Bloemenstad, Leiden Jazzstad (borrelbus rijdt nog steeds) en Leiden Modestad.

Periode Allick Marketing en Sales Promotion.( 1981-1982)

“Toeleverancier” accountgroepen  voor onder meer de merken Mars, (voorheen) Raider,  Mitsubishi, Bic . Events als het “Simultaan dammen tegen de toenmalige wereldkampioen Harm Wiersma om de Postiljon Damtrofee.”

Periode Peter Wijnen Public Relations:

Duinrell; betrokken vanaf  bouw Tikibad 1983 tot september  2017.

Diverse hoogtepunten om naast crisis woordvoering (dag en huis-aan-huisbladen, magazines, vakbladen, radio en televisie  en online),  publiciteit met veel succes te generen ( off en online).

Korte opsomming:

  • PR campagnes voorafgaand aan opening van nieuwe attracties.
  • Tentoonstellingen met als hoogtepunt in 1996 de Dinosaurusshow in samenwerking met het toenmalig Natuurhistorisch  Museum en in  1997 Rembrandt.
  • Vanaf 1985 de jaarlijkse zomershows met grote premières in de periode tot en met 2000.
  • De productie en basisopzet van de “Show van je Leven”; het einde van het tijdperk van Hugo Graaf van Zuylen als algemeen directeur
  • Facilitaire ondersteuning van diverse televisieproducties met een redactionele invalshoek.
  • Initiator van het jubileumboek 75 jaar Duinrell.

Tijdens deze periode ontvangsten van veel BN’ers (artiesten),  politici (ministers, Kamerleden, burgemeesters) en de geaccrediteerde ambassadeurs.

 ZKH Prins Bernhard in verband met Hugo Graaf van Zuylen van Nijevelt  25 jaar directeur in 1988 en Prof.mr. Pieter van Vollenhoven met eerste drie gala’s ‘Fonds Slachtofferhulp’ 1993/94 en 95.
(gecoördineerd en tweemaal veilingmeester)

Geslaagde lobby ( 2003) voor de totale sector ( parken en kermissen) : het voorkomen van de btw-verhoging van het lage naar het hoge tarief bij de formering van kabinet Balkenende Twee.

Tijdens  lange en korte relaties met opdrachtgevers veel PR-activiteiten ontwikkeld:

  • 1985 Opening Betonmortelcentrale van Aalst Koudekerk met de minister van Verkeer en Waterstaat  mevrouw Neelie  Smit- Kroes .
  • 1985 Coördinatie van filmpremières in Tuschinski Amsterdam; Moord in Extase en Wildschut.
  • 1986 Opening Kloek Zoutchemie door ZKH Prins Bernhard , waarbij de zoutoverslag geschiedde in de kleuren van de Nederlandse vlag.
  • Van 2007-2010 Pers/PR woordvoering Groene Hart.
  • Van 2007-2013 PA/PR adviseur VVV Nederland met een belangrijke rol in de werkgroep van Gastvrij Nederland.

Mede bereikt dat de omzetberekening  van de gastvrijheidssector van 37 miljard in 2014 door een herberekening naar 63 miljard ging. (Nu zelfs 77 miljard)

Hoogtepunten met betrekking tot VVV Nederland: 125 jaar VVV en gedurende een aantal jaren de verkiezing van de “Meest Gastvrije Stad van Nederland.”

Ervaring  Hotelsector:

  • Openingen: eerste Mövenpick hotel in den Bosch door Commissaris van de Koningin      Noord- Brabant in 1994 en in 2001 in Voorburg ook door de Commissaris van de Koningin Zuid-Holland.
  • De start bouw en opening SAS Royal Hotel in Amsterdam.
  • Vanaf 2002 gedurende 5 jaar de Amrath Hotelgroep met als hoogtepunten jubileum  en heropening  Grand hotel de  l’Empereur Maastricht, in 2007 opening en bouw Grand Hotel Amrath Amsterdam. In 2014 de PR begeleiding overname van het toenmalige Steigenberger Kurhaus Hotel, Scheveningen.
  • McDonalds in opdracht van het toenmalig PR bureau: 15 jaar McDonalds in Nederland:

Coördinatie eerste  ‘Gala’s in Sonesta Hotel, Hotel Huis ter Duin en de Hotels van Oranje  (1987-‘88-‘89), naast de tour van de actie (1986)  “Bekende Nederlanders verkopen Big Mac’s voor het Jeugd Rode Kruis”.

Op museaal gebied:

  • 1995 Nationaal Historisch Museum, nu Naturalis Pesthuis: de Insectenshow.
  • 2004 Boulevard Scheveningen “Sprookjesbeelden aan zee” ( Tom Otterness) .
  • In de jaren 90 gedurende een aantal jaren Archeon, Rijksmuseum Paleis het Loo en Space Expo.
  • Sinds 2020 weer ingeschakeld voor Museumpark Archeon voor ad-hoc werkzaamheden.

Overige:

Werkzaam geweest voor de voormalige Rederij Triton in Katwijk met als hoogtepunt ruim 10 jaar de tot de top 10 van Nederland behorende jaarlijkse varende Haringparty,  Kinderdijk  met onder andere ontvangsten van buitenlandse media en geaccrediteerde ambassadeurs en Willemsoord/Den Helder.

Een aantal jaren PR activiteiten voor Sunman/Snowman Tours, ( voorloper Corendon) Seefeld in Oostenrijk, Chalet Plus, Kololo Game Reserve Zuid-Afrika en Parc La Clusure Bure/Tellin Belgische Ardennen.

Benoeming sinds maart 2020 voor 5 jaar:

Extern examinator voor Associate degree Tourism Management Breda University of Applied Sciences.

   
 
 

Peter Wijnen Public Relations

Voorschoterweg 71B
2235 SG Valkenburg Z-H
T - 071 576 49 85
E - peter@wijnenpr.nl

Facebook

Twitter

Linkedin